Urineverlies tijdens je zwangerschap

Urineverlies tijdens je zwangerschap

Urineverlies tijdens zwangerschap is niets ongewoons, het is een veel voorkomend zwangerschapskwaaltje. Het wordt ook vaak zwangerschapsincontinentie genoemd. Veel vrouwen ervaren ook urineverlies na bevalling. Dat zwanger en urineverlies vaak samengaan, daar wordt niet zo veel over gesproken. En dus komt het toch vaak als een verrassing. Hoe komt het dat je last hebt van urineverlies en wat kun je doen om dit te verminderen?

Urineverlies zwangerschap

Zwangerschapsincontinentie ofwel urineverlies tijdens zwangerschap komt heel veel voor. Je kunt er de gehele zwangerschap last van hebben, of alleen in een van de trimesters. Ook kan het voorkomen dat je geen last hebt van urineverlies tijdens zwangerschap, maar van urineverlies na bevalling. In elk trimester en na de bevalling is de oorzaak van het urineverlies verschillend.

Urineverlies eerste trimester

In het begin van je zwangerschap kun je merken dat je vaker moet plassen en urine verliest. Vaker plassen en urineverlies tijdens begin zwangerschap kan al als je vier weken in verwachting bent. Dit komt door hormonale veranderingen. Door het hormoon hCG ontstaat er een verhoogde bloedtoevoer naar je nieren. En je nieren verwijderen sneller de afvalstoffen uit je bloed. Deze afvalstoffen komen in je urine terecht om uit te plassen. Urineverlies tijdens begin zwangerschap ontstaat vaak doordat je blaas vol zit van alle extra urine. Door een groeiende baarmoeder is er ook telkens minder ruimte voor je blaas.

Urineverlies tweede trimester

In het tweede trimester is je kindje al goed gegroeid en komt er steeds meer druk te staan op je bekkenbodem. De spieren in je bekkenbodem coördineren de afsluiting van je urineweg. De blaas wordt namelijk op z’n plek gehouden door je bekkenbodemspieren. Als deze spieren zich ontspannen, trekt je blaas samen en ontspant je kringspier, zodat de urine kan wegstromen. Doordat de druk op de bekkenbodemspieren toeneemt, kan de blaas en de kringspier minder goed functioneren, met als gevolg urineverlies. Daar komt bij dat vanaf het tweede trimester het hormoon progesteron wordt aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat spieren verslappen zodat de bevalling makkelijker kan verlopen. De spierverslapper zorgt er helaas ook voor dat de kringspier verzwakt, waardoor bijvoorbeeld urineverlies bij niezen eenvoudig kan optreden.

Urineverlies derde trimester

In het derde trimester komt zwangerschapsincontinentie het meeste voor. Je kindje is weer gegroeid en oefent nog meer druk uit op je blaas en je bekkenbodemspieren. Zeker als je kindje indaalt, kunnen hierdoor de problemen van urineverlies toenemen. Bovendien verlies je vaak urine bij een korte inspanning als hoesten en niezen. Dit komt omdat de hoeveelheid progesteron in je bloed enorm is toegenomen. Dit zorgt ervoor dat je spieren slapper worden. Deze vorm van zwangerschapsincontinentie wordt ook wel stressincontinentie genoemd.

Urineverlies na bevalling

Ook urineverlies na bevalling komt vaak voor bij vrouwen die via de natuurlijke weg bevallen. Je bekkenbodemspieren zijn verslapt, vermoeid en soms uitgerekt tijdens de bevalling. Je bekken en bekkenbodemspieren hebben tijd nodig zich te herstellen. Veel vrouwen ervaren ook nu stressincontinentie, zij verliezen urine bij hoesten of niezen. Maar ook bij bepaalde bewegingen kan je behoorlijk wat urine verliezen. Als de problemen aanhouden, kun je het beste even contact opnemen met je verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Zij kunnen bekijken waardoor het urineverlies is ontstaan en kunnen je bekkenbodemoefeningen aanleren om je spieren weer sterk te maken.

Tips om urineverlies zwangerschap te verminderen

Het is behoorlijk vervelend als je urine verliest. Schaam je er niet voor, veel zwangere vrouwen hebben er last van. Gênant blijft het wel. Urineverlies tijdens zwangerschap of urineverlies na bevalling is helaas niet te voorkomen. Wel kun je proberen het te verminderen.

  • Zwanger en urineverlies: Train je bekkenbodemspieren Oefening 1: Span je bekkenbodemspieren aan, alsof je je urine ophoudt. Houdt dit twee seconden vast en ontspan ze weer. Doe dit in een rustig tempo en let erop dat je door blijft ademen. Doe dit mimimaal 10 keer achter elkaar. Je kunt deze oefening zowel liggend als zittend of staand doen.
  • Oefening 2: Ga zitten en zet je voeten plat op de grond. Span je bekkenbodemmspieren langzaam in drie stapjes aan, eerst een heel klein beetje, dan iets meer en tenslotte helemaal. Laat vervolgens je bekkenbodemspieren ook weer in drie stapjes los. Eerst een beetje, dan iets meer e tenslotte helemaal. Doe dit ook minimaal 10 keer achter elkaar.
  • Maak je blaas goed leeg tijdens een toiletbezoek. Laat je urine zitten, dan is je blaas weer sneller vol. Je krijgt je blaas goed leeg door iets naar voren te leunen tijdens het plassen. Neem even de tijd goed uit te plassen.
  • Gebruik ook producten om doorlekken of vieze geurtjes als gevolg van urineverlies te voorkomen. Diverse merken, zoals depend en TENA, hebben een breed assortiment met inlegkruisjes en verbandproducten afhankelijk van de hoeveelheid urine die je verliest.

Delen

commentReacties

Reactie geven?

Inschrijven voor nieuwsbrief